Je zou denken dat het plaatsen van een post op Instagram nog geen minuut hoeft te duren. Met een goede internetverbinding moet dat ook zeker lukken, maar het plaatsen van een post met het doel veel bereik te creëren voor je bedrijf is een ander verhaal. Naast de keuze in de juiste #hashtags zijn er nog een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden.
Instagram werkt met een aantal algoritmes om de volgorde van je tijdlijn te bepalen. Hoe meer likes jij binnenhaalt in het eerste uur na het plaatsen van je nieuwe post, des te meer kom je in beeld bij andere insta feeds. Feeds zijn de tijdlijnen van je volgers. Het is dus erg belangrijk om in hetzelfde uur dat jij content gepost hebt erg actief te zijn op Instagram. Maar hoe doe je dat?
Je kunt in dat uur bijvoorbeeld volop aan de slag met het liken van andere posts zodat je extra opvalt bij andere accounts. Ook kun je zoeken op hashtags die bij jouw merk passen en de berichten die deze hashtags ook gebruiken gaan liken. Daarnaast heeft Instagram een functie om jouw post te adverteren. Hier zijn wel kosten aan verbonden, maar hiermee wordt jouw post wel door meer mensen gezien.
Zoals al vernoemd, is het gebruik van juiste hashtags ook een must. Hashtags bepalen jouw vindbaarheid op Instagram. Het is wel belangrijk om hashtags te gebruiken die slaan op jouw onderwerp. Wil je graag jouw nieuwe steakrestaurant promoten? Gebruik dan niet de hashtag #vegan omdat dit tegenwoordig toevallig een veelgebruikte hashtag is in de foodbranche. Zo trek je de verkeerde doelgroep aan en hier houd je natuurlijk geen like of volger aan over. Het gebruiken van uniekere hashtags levert uiteindelijk meer op dan het gebruik van voor de hand liggende, populaire hashtags. Bij unieke hashtags is de kans namelijk groter dat jouw bericht bij de zes meest populaire berichten van die hashtag belandt.
Een handige functie van Instagram is het toevoegen van je locatie, ook wel geotag genoemd. Door deze functie te gebruiken is jouw doelgroep veel sneller in staat om jouw bedrijf te vinden. Het hangt af van het soort bedrijf dat je hebt, maar door het aangeven van je locatie kan het ook een aantrekkingspunt zijn voor toeristen die op zoek zijn naar bepaalde hotspots in jouw stad. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor de stad waarin je bedrijf gevestigd is. Hier zullen mensen namelijk eerder op zoeken dan op jouw specifieke bedrijf. Ben je een nieuw, net startend bedrijf? Maak dan een bedrijfslocatie aan op Facebook. Hiermee zorg je er meteen voor dat mensen op zowel Instagram als Facebook gebruik kunnen maken van de locatietag van jouw bedrijf.
Het bereik van je berichten kun je dus op een aantal verschillende manieren optimaliseren. Maar als je een slechte foto post, scrollen de mensen alsnog door. Bedenk dus goed wat je wilt laten zien in jouw foto, gebruik de juiste apps om foto’s te bewerken, maak foto’s net even anders dan die van anderen en post alleen de beste foto’s!
Er komt dus veel kijken bij het plaatsen van een post en het is verschilt per bedrijf wat het beste werkt. Hopelijk kom je met deze tips al een stukje verder. Denk je dat er nog meer uit jouw Instagram account te halen valt, maar weet je niet hoe? 2Twitit neemt het graag van je over.